Voedingsadvies: hoe kom je van je eetbuien af?

Voedingsadvies: hoe kom je van je eetbuien af?

Wie wel eens chips of snoep eet – en wie doet dat niet – weet: het is verslavend! Zodra je je eerste hap in een snack zet kijk je al uit naar je volgende hap en voordat je het weet is de zak leeg. Er is een logische verklaring voor je eetbuien: dat slechte voedsel waar je naar verlangt is zorgvuldig samengesteld uit een verslavend triootje van suiker, zout en vet. Met desastreuze gevolgen voor je BMI.

Voedingstip: voorgoed van eetbuien af

Is het je opgevallen dat vreetbuien vrijwel altijd gepaard gaan met slecht voedsel en nooit eens met broccoli of bleekselderij? Fabrikanten werken hard aan verslavende, prikkelende formules om ervoor te zorgen dat jij vaak en veel van hun producten wilt eten. Ze worden steeds geraffineerder in hun marketing en met groene hipsterverpakkingen en leuzen als gezonde keus gooien we hun rommel maar wat graag in ons mandje. Maar stel je eens voor hoe je je zou voelen als je die dingen niet meer zou eten? Hoe zie jij eruit na 30 dagen junkfood-vrij? Probeer het eens uit. Je eetbuien behoren tot het verleden.

Wat is nou slechte voeding?

Van afhaaljunkfood zoals burgers en friet weten we hoe slecht het voor je is, maar laten we ons eens concentreren op de junkfood die in je kastje ligt. Alles wat veel zout, vet of suiker bevat is troep. Dit soort houdbaar en bewerkt voedsel bevat doorgaans veel calorieën maar nauwelijks tot nul voedingswaarde. Denk aan chips, koek en snoep, maar ook aan mueslirepen, voorverpakt yoghurtijs of natuurdrop. Negeer verleidelijke termen als gebakken in olijfolie of alleen natuurlijke zoetstoffen en lees nauwkeurig het etiket. Ingrediënten worden altijd in volgorde van aanwezigheid vermeld. Als suiker, vet, zout of ongezonde e-nummers snel aan de beurt zijn weet je genoeg.

In 5 stappen van eetbuien af

Hoe zou je eruit zien als je dat slechte eten links liet liggen? Stel je je eens voor om een maand zonder junkfood te leven. Wat zou dat doen met je lijf en met je conditie? En wat gebeurt er met je slechte eetgewoonten op de lange termijn? Laten we het eens uitproberen!

Stap 1: Alle slechte voeding je huis uit

Omdat elke hap junkfood speciaal samengesteld is om jou in hogere sferen te brengen is het niet eenvoudig om van je verlangen naar dit soort eten af te komen. Je moet er dus gewoon niet meer mee in aanraking komen. Ga je kasten, koelkast, je bureau en voorraadkast door en kieper alle slechte voeding in de vuilnisbak. Sla niks over en vergeet ook die reep in het handschoenenkastje van je auto niet!

Stap 2: Goede voeding je huis in

Op naar de super, de markt of de groenteboer. Zorg dat je goed gegeten hebt voordat je inkopen doet, anders begint de uitdaging al voor het snoepschap. Dit is allemaal goed voedsel: noten, eieren, zaden, groenten, fruit, mager vlees, yoghurt. Omdat dit voedzaam voedsel is heb je er een stuk minder van nodig dan van junkfood. Dubbel win dus! Er bestaan bovendien ongelooflijk lekkere recepten voor gezond eten. Loop de boekhandel in en zie: de hele culinaire wereld is op de gezonde toer.

Stap 3: Wees keihard voor jezelf

Ja, dat moment van diepe hunkering naar ongezond voedsel gaat komen. Ieder heeft zo z’n redenen voor ongeremde eetbuien. Maar wees sterk! Zeg ja tegen honger. Kook een ei, eet een hand noten of maak een salade. Maar als je wilt eten omdat je je verveelt, eenzaam of boos voelt, zeg dan nee. Doe wat aan dat gevoel of aan je bui, en als dat niet lukt ga de deur uit of vroeg naar bed. Alles went, ook leven zonder troosteten.

Stap 4: Volhouden

Dag één wordt lastig, dag twee misschien ook. Maar dag drie voelt al beter. Het goede nieuws is dat je lichaam en je smaak gaan wennen aan de dingen die je eet. Dus als jij elke dag vers en voedzaam eten op het menu hebt staan ga je er vanzelf naar verlangen. De behoefte aan zoute chips of zoet ijs verdwijnt steeds meer naar de achtergrond, en eetbuien behoren tot het verleden.

Stap 5: Innen!

Tijd om je prijs op te halen. Want ook al heb je het niet in de gaten, van binnen en van buiten zie je er een stuk beter uit. Wanneer je er ook nog voldoende bij beweegt zul je merken dat je steeds mooier wordt. Je haar gaat glanzen, je spieren worden beter, je komt strakker in je vel. Wie wil dat niet?

Stap 6: Lukt het niet alleen? Vraag hulp

Vind je het lastig om er een gezonde lifestyle op na te houden? Het is niet nodig om in je eentje een strijd te voeren. Gezond leven moet leuk en haalbaar zijn. Aarzel dus niet en vraag hulp. Personal training kan je daarbij helpen. Een personal trainer begeleidt je niet alleen bij het sporten maar biedt ook nuttig voedingsadvies. Vraag eens naar de mogelijkheden van PW Personal Training.
 
Bronnen:

  • Mike O'Hearn Fitness Newsletter 24 October, 2016 - Kill those cravings – once and for all

 

Nog Geen Reacties.

Laat een reactie achter