Vetverbranding


Vetverbranding

Vetverbranding klinkt als een open deur en als iets goeds: het zorgt dat vet verdwijnt. Maar hoe werkt dat nou precies? Op welke manieren kun je vet verbranden en hoe helpt personal training daarbij?

Vet verbranden

Je bent dit artikel aan het lezen omdat vetverbranding je kennelijk interesseert. En dat is waarschijnlijk niet omdat je een scheikundeleraar bent, maar misschien wél omdat je tegen grenzen van je eigen vetverbranding aanloopt. Oftewel: je verliest nauwelijks of geen gewicht of je zou wel wat meer spiermassa willen zien op bepaalde plaatsen. Lees dan vooral verder!

Wat is vetverbranding?

Vetverbranding vindt plaats op het moment dat je lichaam energie nodig heeft. Je lichaam haalt die energie uit vetten die je inneemt. Op het moment dat je meer energie verbruikt dan je via voedsel tot je neemt, schakelt je lichaam over op het verbranden van vet uit vetweefsel. Vetcellen leveren glycerol en vetzuren en die twee stoffen dienen als brandstof voor o.a. je spieren.

Plaatselijk vet verbranden

We helpen je meteen maar uit de droom: plaatselijk vet verbranden kan niet. Keiharde dijspieroefeningen om die vetjes daar weg te branden? Vergeet het maar. Je lichaam bepaalt zelf welke vetcellen het aanspreekt. Overal in je lichaam wordt vetweefsel gebruikt voor verbranding. Wel is het zo dat waar het meeste vet gestapeld ligt, ook het meeste vet wordt aangesproken. Naar verhouding dus. Maar ben je een peer, dan blijf je een peer, zij het in afgeslankte vorm.

Afvallen en afslanken

Bij afvallen denken we aan diëten. Maar een dieet waarbij je simpelweg te weinig calorieën binnenkrijgt, werkt averechts. Je lichaam gaat in de overlevingsstand en schroeft de gehele stofwisseling terug. Er vindt nauwelijks nog vetverbranding plaats. Enkel wanneer je voedingsstoffen binnenkrijgt met voldoende vetten en koolhydraten, kan je lichaam zijn werk doen: energie vrijmaken.

Vetverbranden duurt even

Voor je lichaam is het veel makkelijker om een andere energiebron aan te spreken: namelijk de koolhydraten. Daarom laat vetverbanding soms op zich wachten, en dat zul je misschien wel gemerkt hebben. Je valt maar niet af! Maar vetverbranding kan veel efficiënter. Als je de juiste hartslag hebt, zal de vetverbranding eerder op gang komen. Het is dus bij sporten belangrijk dat je de juiste intensiviteit bereikt. Daarbij maken we onderscheid tussen vetverbranding met fitness en vetverbranding met krachttraining.

Manieren van vet verbranden

Vetverbranding fitness

Cardiovasculaire training is een mooi woord voor een training waarbij de hartslag tijdelijk is verhoogd. Fitness biedt brede mogelijkheden voor cardio training waarbij de hartslag voor langere tijd hoger ligt, maar niet té hoog zoals bij een hoge intervaltraining. Wil je vet verbranden, fitness dan minstens 2 of 3 keer per week een halfuur. Op de crosstrainer bijvoorbeeld!

Vetverbranding krachttraining

Een goede om te onthouden: hoe meer spiermassa, hoe meer verbranding er nodig is. Want spieren hebben energie nodig. Als je dus veel spiermassa hebt, kun je meer eten zonder dat je ervan aankomt.

Krachttraining op zichzelf zorgt nauwelijks voor vetverbranding. Dat heeft te maken met het intensieve karakter van krachttraining. Vetverbranding vindt vooral plaats ná de krachttraining, wanneer de spieren weer energie nodig hebben. Vetverbranding en krachttraining gaan dus hand in hand.

Vetverbranding voeding

Hoe zat het ook alweer: moet je nou wel of niet eten voor het sporten? En waarom hing heel fitnessland na het trainen ineens aan een bietensapje? Een goed voedingspatroon is een voorwaarde om af te vallen. Vetverbranding kun je zelfs extra beïnvloeden met voeding. Daar kun je veel over lezen, maar beter is nog: je laten adviseren door iemand die ervoor geleerd heeft.

Vetverbranding? Overleg met een personal trainer

Veel om mee rekening te houden dus, en hoe verwerk je dat nou tot een trainingsschema waarbij je optimaal vet verbranden kunt? Wanneer vetverbranding via fitness en wanneer vet verbranden met krachttraining? Welke voeding wel en welke beter niet? Supplementen?

Als je je laat begeleiden door een personal trainer, hoef je dat wiel niet meer uit te vinden. Je personal trainer kan je precies uitleggen wat een gunstig en zinvol trainingsschema is, voor jou persoonlijk. Hij laat je zien uit wat werkt, maar ook wat niet werkt. Hoe je krachttraining aanpakt en welke cardio oefeningen je kunt doen om de vetverbranding optimaal op gang te brengen.

Tot slot voorziet de personal trainer je van gedegen voedingsadvies. Je krijgt inzicht in de wondere wereld van koolhydraten, vetten, eiwitten. Je leert meer over je eigen eetgewoontes en hoe je die kunt wijzigen zonder dat het al te ingrijpend voelt. Daar horen natuurlijk ook lekkere en gezonde recepten bij.

Waarom met personal training vetverbranding wél lukt

De truc bij succesvol afvallen is, dat je er niet een eenmalig ding van maakt. Wat je na een tijdje weer moet herhalen! Dat gejojo is frustrerend en ongezond. Beter is: streven naar een levensstijl waarbij vetverbranding altijd onder optimale omstandigheden kan plaatsvinden. Dat klinkt ingewikkeld, maar het is heel makkelijk. Je moet het je alleen even eigen maken. Wij helpen je erbij. Want iedereen kan het leren!

vetverbranding

Focussen op vetverbranding via Personal Training?

Als je wilt werken aan vetverbranding, ploeter dan niet alleen door. Laat je door ons helpen. Velen zijn je al voor gegaan, lees hun ervaringen maar eens. Overtuigd? Of liever meer weten? Neem dan contact met ons op of bel ons via 06-28140685.We zien je snel!